آشنایی با انواع ذکرهای الهی و فواید آن

آشنایی با انواع ذکرهای الهی و فواید آن

ذکرهای الهی که بسیاری از مسلمانان ممکن است در طول روز به صورت اتفاقی آنها را بیان کنند، همگی از خواص خارق العاده ای برخوردارند. به گونه ای که اگر آدمی در مورد فواید به کار بردن چنین ذکرهایی اطلاعات به دست آورد، به هیچ عنوان بیان آنها را در زندگی خود رها نخواهد کرد. به طور کلی تمامی اهل جهان همواره در حال ذکر گفتن هستند.

اهل جهان در لذت های دنیوی غوطه ور شده اند، در حالی که اهل ایمان با ذکرهایی که می گویند، در اطاعت از خداوند غوطه ور هستند. آنها دریافته اند که یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط با حضرت حق، اذکار الهی است. همچنین آنها دریافته اند که برای نزدیک تر شدن به خداوند، باید همواره به یاد او باشند. از این رو اذکار الهی را در هر زمانی به کار می برند و بر زبان می رانند.

بیان ذکرهای الهی

مجرب ترین ذکرهای الهی برای برآوردن حاجات

ما به صراحت نمی گوییم که ذکر این کلمات یا جملات می تواند حاجت کسی را در لحظه برآورده کند. زیرا برای این که حاجت انسان در هر زمینه ای برآورده شود، باید شرایط خاصی در انسان وجود داشته باشد. زیرا ایمان قوی خود یکی از دلایلی است که در کوتاه ترین زمان حاجت انسان را برآورده می سازد. اما با این حال بیان چنین ذکرهایی می تواند انسان ها را در برآورده شدن حاجاتشان یاری کند. از مجرب ترین اذکار الهی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

ذکر لا حول و لا قوه الا بالله

روایت شده است از امام صادق (ع): که اگر کسی هزار مرتبه این ذکر الهی را بگوید، خداوند زیارت کعبه را روزی او خواهد کرد. حتی اگر مرگش نزدیک باشد، خداوند مرگ او را به تاخیر اندازد تا سفر حج را روزی او گرداند.

ذکر یا مَلِک

از دیگر ذکرهای الهی که مجرب است، ذکر یا ملک است. امام رضا (ع) در روایتی می فرمایند: هر شخص مومنی که ذکر یا ملک را نوزده مرتبه با خلوص نیت و توجه به حق تعالی بیان کند و معنی آن را بخواند، از تمام خلق بی نیاز خواهد شد. حتی او در دنیا و آخرت هم مرفّه الحال خواهد گردید.

دعا با ذکر الهی

ذکر تسبیحات اربعه

از مهمترین و متداول ترین ذکرهای الهی که همه انسان ها روزانه بعد از خواندن نماز آن را بیان می کنند، تسبیحات اربعه است. روایت شده از رسول خدا( ص)، که فرمودند: پنج چیز در دنیا است که از میزان سنگین هستند. یکی گفتن سبحان الله، دیگری الحمدالله، دیگری الله اکبر، لا اله الا الله و داشتن فرزند شایسته است. بیان سه ذکر از این اذکار در تسبیحات اربعه وجود دارد. از این رو انسان ها با بیان این ذکر قدرتمند، به خواسته های زیادی در دنیا می توانند دست یابند.

ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه

حتما شما هم این جمله را شنیده اید که” صد بار اگر توبه شکستی بازآ” این ذکر الهی در واقع معنای جامع و کاملی برای این جمله است. انسان ها هر چه قدر خطا کنند، درب های توبه الهی به روی آنها همیشه گشوده است. از این رو انسان ها با بیان این ذکر الهی و توبه کردن راستین، می توانند شاهد بخشش بسیاری از گناهان خود باشند. همچنین درب های رحمت، رزق، روزی و نعمت های بسیاری بر روی آنها گشوده خواهد شد. به همین دلیل این ذکر از ذکرهای الهی قدرتمند و بسیار مهم در میان مسلمانان به شمار می رود.

دعا کردن با ذکر نام‌های الهی

ذکر یا باسط

ذکر دیگری از ذکرهای الهی که فواید بسیاری را برای انسان ها به همراه دارد، ذکر یا باسط است. روایت شده است از امام رضا (ع) که فرموده اند: هر مومنی در زمان سحر با طهارت دست به سوی آسمان دست بردار و ده مرتبه این ذکر را با خلوص نیت بیان کند و معنای آن را بگوید، سپس دستان خود را به خود بمالد، هرگز محتاج نگردد. چنین انسانی از غم و فقر دنیا بی نیاز می شود و رهایی می یابد. همچنین از جایی که گمان نمی برد نعمتی به او خواهد رسید و روزی او افزون خواهد شد.

ذکر یاغفور یا وَدود

در نهایت نیز باید به یکی دیگر از ذکرهای الهی اشاره کنیم، که ذکر یا غفور یا ودود است. این ذکر الهی را اگر مسلمانی در روز 77 مرتبه بیان کند، در زندگی با گشایش رزق و روزی مواجه خواهد شد.

در کل تمامی این ذکرهای الهی، نام های الهی هستند و یا خداوند متعال مخاطب آنها است. از این رو می توان این نتیجه را گرفت که یاد خداوند با هر نام و کلامی در زندگی، انسان را به اوج خوشبختی خواهد رساند. انسان از خداست و هر آنچه را که اراده کند خداوند متعال در زندگی به او نشان خواهد داد. تنها کافیست به خداوند ایمان راستین داشت و یقین داشت که روزی به تمام آنچه بهترین است، به لطف پروردگار خواهد رسید.

فواید دعا کردن و بیان اذکار الهی

آثار و فواید بیان اذکار الهی

انسان هایی که در زندگی ذکرهای الهی را همواره بر زبان جاری می سازند، به فواید بسیاری دست می یابند. یکی از مهمترین فواید بیان چنین اذکاری که به راحتی می توان در زندگی فرد مشاهده کرد، افزایش رزق و روزی است. بسیاری از مردم می دانند که گناه کردن، رزق و روزی را کاهش می دهد. اما بیشتر آنها نمی دانند که بر زبان جاری ساختن اذکار الهی، آنها را به رزق و روزی فراوانی می رساند.

از دیگر فواید ذکر گفتن، نزول باران رحمت است. خداوند فرموده است اگر بندگان من از گناهان خود توبه کنند، برای آنها باران رحمت نازل خواهم کرد. با خواندن قرآن کریم گویی انسان در برابر پروردگار جهان نشسته و او در حال سخنرانی است. می توان بسیاری از فواید اذکار و کلمات الهی که انسان ها به سادگی در زندگی از آنها می گذرند را، با خواند قرآن دریافت.

البته بسیاری از انسان ها هنوز هم اهمیت بیان ذکرهای الهی را در زندگی خود در نیافته اند و به سادگی از آنها می گذرند. در حالی که ذکر چنین جملات و کلماتی در زندگی انسان ها چنان معجزه ای ایجاد می کند که تنها خالق قادر به خلق آن معجزه است و بس.

بهترین کتاب های مذهبی

بهترین کتاب های مذهبی دارای اذکار الهی

کتاب های مذهبی بسیاری در دنیا وجود دارد که همگی دنیایی از ذکرهای الهی را در خود نهفته اند. می توان با خرید این نوع کتاب ها از فروشگاه های معتبر، هر روز به درگاه حق تعالی دعا نمود. از میان این کتاب های مذهبی معتبرترین شان، قرآن کریم است. می توان با تهیه قرآن جیبی آن را در هر مکان و زمانی با خود به همراه داشت.

از دیگر کتاب های مذهبی باید به کتاب مفاتیح الجنان اشاره کرد. در این کتاب دنیایی از ادعیه ها وجود دارد که هر یک اذکار الهی را در در خود نهفته اند. با مطالعه ادعیه موجود در این کتاب، می توان به راحتی با خداوند متعال ارتباط برقرار کرده و به خواسته های بزرگی دست یافت.

در نهایت نیز باید به کتاب معروف ارتباط با خدا در میان ایرانیان اشاره کنیم، که برخی دعاهای برگزیده در آن موجود هستند. این کتاب همانطور که از نامش مشخص است، انسان ها را با خدا مرتبط می کند. گویی با خواندن ادعیه های این کتاب، انسان ها با خداوند سخن می گویند و درخواست های خود را بیان می کنند. از این رو کتاب های مذهبی معروف و محبوبی به شمار می روند و می توان آنها را به سادگی از فروشگاه اینترنتی کتاب هادی با قیمت مناسب خریداری کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *