دعا و اعمال روز و شب عاشورا چه می باشد ؟‌

دعا و اعمال روز و شب عاشورا چه می باشد ؟‌

اعمال روز شب عاشورا چه می باشد ؟ زیارت عاشورا مانند زیارت های دیگر، کلام ائمه و معصومین نمی باشد، بلکه حدیث قدسی و کلام خداوند می باشد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه شخصی برای اولین بار این زیارت را خوانده است؟

در پاسخ این سوال باید گفت، به قول از شیخ عباس قمی که در کتاب خود نقل کرده است که امام صادق (ع) فرمود: پدرم به نقل از پدرانش تا پیامبر و ایشان نیز به نقل از جبرئیل امین زیارت عاشورا را از جانب پروردگار نقل کرده است.

خواندن این زیارت باعث روشنی قلب انسان می شود و راه های رسیدن به خداوند را به انسان نشان خواهد داد. این زیارت دارای فضائل بسیار زیادی می باشد.

اعمال روز و شب عاشورا

عاشورا واقعه ای بسیار دردناک است که در آن امام حسین (ع) به همراه خانواده و یاران نزدیکشان برای زنده کردن دین اسلام شربت شهادت را نوشیدند و به تمام انسان ها در طول تاریخ درس آزادگی آموختند.

اعمال روز و شب عاشورا

خوب است ما هم از زندگی این امام بزرگوار درس آزادگی و انسانیت بیاموزیم. برای انجام اعمال روز و شب عاشورا ما در این بخش بطور کامل توضیح داده ایم.

برای شب و روز عاشورا اعمال زیادی در کتاب مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی آورده شده است که در زیر به برخی از این اعمال اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اعمال شب عاشورا

برخی از مهم ترین اعمالی که مستحب است در این شب انجام شود به شرح زیر است:

احیا در شب عاشورا

گرفتن احیا در حرم امام حسین(ع) و راز و نیاز کردن با پروردگار جزو مهم ترین اعمال این شب می باشد.

خواندن نمازهای مستحبی

خواندن نمازهای مستحبی همیشه دارای فضیلت های زیادی است و برای گرفتن حاجت توصیه شده است. تعدادی از نمازها برای روز و شب عاشورا نیز وارد شده است که چند مورد از آن ها را بیان می کنیم.

  • یکی از نمازهایی که در شب عاشورا آورده شده است، یک نماز ۴ رکعتی است که در هر رکعت آن بعد از قرائت سوره حمد برای حاجت فوری باید سوره های توحید، فلق، ناس و آیه الكرسي خوانده شود و پس از سلام دادن نماز و پایان آن نیز ۱۰۰ مرتبه سوره توحید قرائت شود.
  •  چهار رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد باید ۵۰ مرتبه سوره توحید را قرائت نمود. این نماز دارای فضیلت بسیار زیادی است. توصیه شده است که بعد از نماز راز و نیاز با پروردگار انجام شود و بر رسول او درود و صلوات فرستاده شود. همینطور دشمنان ائمه را لعن نمایند.
  • چهار رکعت نماز بخوانید که این نماز به صورت دو نماز دو رکعتی می باشد، پس از قرائت سوره حمد سه مرتبه سوره توحید را قرائت نمایید و پس از سلام هر نماز ۷۰ مرتبه ذکر زیر را زمزمه نمایید.

سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

اعمال روز عاشورا در مفاتیح

اعمال بسیار فراوانی در روز عاشورا آورده شده است که در زیر به موارد مهم آن ها می پردازیم.

ترک اعمال و کارهای دنیوی

چه خوب است در این روز که بزرگترین واقعه دردناک تاریخ رخ داده است دست از کسب و کار دنیوی بکشیم و در ماتم امام حسین(ع) و خاندان و یاران ایشان رخت عزا بر تن نماییم و مانند فردی که عزیزش را از دست داده است عزاداری کنیم.

ترک اعمال و کارهای دنیوی

البته افرادی هستند که برای خدمت رسانی به مردم نمی توانند، دست از کار در هر شرایطی بکشند. اجر این افراد در نزد خداوند چه بسا از عزاداران نیز بیشتر باشد.

امساک بدون قصد روزه در عاشورا

یکی از  اعمالی که در این روز توصیه شده است خودداری از خوردن آب و غذا بدون قصد روزه می باشد. توجه داشته باشید، علامه مجلسی در کتاب خود تاکید کرده است که در روز نهم و دهم محرم مخصوصا در روز عاشورا روزه کراهت دارد.

به این دلیل که پس از شهادت امام حسین (ع) بنی امیه برای شکر این دو روز را به روزه داری می گذراندند. همینطور روایات زیادی از جانب ائمه بزرگوار آمده است که روزه گرفتن در این روز را نکوهش کرده اند.

روایت است که هر کس در روز عاشورا زائران آن حضرت را سیراب نماید، مانند شخصی است که در کربلا با امام بوده است و یاران ایشان را سیراب نموده است.

برای خرید آسان کتاب های دعا از جمله مفاتیح الجنان و کتاب ارتباط با خدا که تمام ادعیه و اعمال ماه محرم از جمله اعمال روز و شب عاشورا را شامل می شود، به وب سایت فروشگاه کتاب هادی مراجعه نمایید.

مزاح نکردن

بهتر است در روز عاشورا دست از شوخی و خنده زیاد برداریم و از تفریح و گردش خودداری کنیم.

فرستادن لعن و نفرین بر قاتلان امام حسین (ع)

گفتن این عبارت ۱۰۰۰ مرتبه مستحب است. :اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ(ع)

خواندن سوره توحید

روایت است از امام صادق(ع) که هر شخصی که در روز عاشورای حسینی سوره توحید را ۱۰۰۰ بار قرائت نماید، نظر رحمت خداوند شامل حال وی خواهد شد.

خواندن زیارت عاشورا غیر معروفه

متن این زیارت در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی آورده شده است. خواندن این دعا در روز عاشورا در روایات مختلف آمده است.

در روز عاشورا چه سوره ای بخوانیم

در کتاب دعا و ارتباط با خدا آورده شده است که خواندن سوره توحید در روز عاشورا دارای فضیلت بسیاری است. توصیه شده است که هزار مرتبه این سوره در روز عاشورا خوانده شود که باعث فرود آمدن رحمت و برکات خداوند برای فرد خواننده خواهد شد. کتاب دعا و ارتباط با خدا را می توانید از فروشگاه کتاب هادی تهیه نمایید.

در روز عاشورا چه سوره ای بخوانیم

صلوات در روز عاشورا

خواندن صلوات مخصوص برای امام حسین که در کتاب مفاتیح الجنان آورده شده است، در روز عاشورا بسیار سفارش شده است. همچنین صلوات بر محمد و آل محمد بعد از نمازهای وارد شده در شب و روز عاشورا دارای فضیلت های زیادی است.

خواندن زیارت عاشورا در شب

خواندن زیارت عاشورا دارای فضیلت های زیادی است و این زیارت مانند زیارت های دیگر، روایت شده از زبان امامان نمی باشد، بلکه زیارت عاشورا حدیث قدسی محسوب می شود. همینطور در صورتی که به مدت 40 شب بر خواندن آن مداومت نمایید، برای برآوردن حاجات مفید است و خیلی زود حاجت خود را می گیرید.

جهت تهیه  کتاب زیارت عاشورا به شما انتشارات کتاب هادی را پیشنهاد می کنیم

یکی از کتاب هایی که زیارت عاشورا به صورت روان و با معنی فارسی در آن آورده شده است، کتاب ارتباط با خدا می باشد که با مراجعه به سایت فروشگاه کتاب هادی می توانید این کتاب ارزنده را خریداری نمایید.

دعا در روز عاشورا

چند دعا از امام صادق (ع) در کتاب مفاتیح وجود دارد که خواندن آن در این روز مستحب می باشد در روز عاشورا خوانده شود. همینطور خواندن دعای عشرات در این روز بسیار سفارش شده است. خواندن دعای زیارت عاشورای معروفه دارای فضیلت های زیادی است.

ذکر امام حسین در روز عاشورا

بعد از نماز صبح در روز عاشورا امام حسین (ع) دست بر آسمان برد و دعای زیر را زمزمه فرمود:

پروردگارا پناه و امید من در سختی ها تو هستی. از زخم های درد آوری که قلبم را به درد آورده است به تو شکوه می کنم که هر که امیدش تو باشی بی نیاز از دیگری است.

ذکر امام حسین در روز عاشورا

پس ای پروردگار من، درهای بسته را به روی ما بگشا و روزنه های امید را در قلبمان روشن کن. به راستی که همه خوبی ها از آن توست و منتهای آرزوهای همگان تو هستی.

آخرین دعای امام حسین در روز عاشورا

در کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی دعایی تحت عنوان آخرین دعای امام حسین در روز عاشورا آورده شده است که خواندن آن دارای فضیلت زیادی است.

دعای حاجت امام حسین در روز عاشورا

از امام سجاد روایت شده است که فرموده اند: پدرم در روز عاشورا به نزدم آمد و فرمود این دعا را زمانی که غم بزرگی داشتی و کارت بسیار سخت شد بخوان. شرح کامل این دعا در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی آورده شده است.

دعای عشرات در روز عاشورا

دعای عشرات از دعاهایی است که دارای اسناد بسیار معتبر می باشد. خواندن این دعا بعد از نماز صبح سفارش شده است و باعث نزول برکات و ثواب فراوان برای خواننده دعا می شود.

همچنین قرائت این دعا با حضور قلب در روز عاشورا فضایل بسیار زیادی دارد. متن کامل این دعا در کتاب مفاتیح الجنان آورده شده است.

کتاب هادی فروشنده انواع کتاب دعا برای اموات

شما میتوانید از کتاب هادی انواع کتاب قرآن، قرآن تک برگی ، قرآن تک جلدی و … را تهیه کنید و به اموات هدیه دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *