دعای جوشن کبیر ماه رمضان

دعای جوشن کبیر در ماه رمضان

دعای جوشن کبیر ماه رمضان

دعای جوشن کبیر در ماه رمضان

خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد.

وقتی انسان بخواهد کسی را به سمت خودش بخواند او را صدا می زند؛ هر انسانی که به خدا معتقد و مۆمن باشد،یا اگر هم به خدا اعتقاد محکمی نداشته باشد اما در مواقع ناراحتی و نگرانی و التهاب بالاخره یک”یا خدایی” می گوید و در حالتهای گوناگون خدا را می خواند. بنابراین دعا یعنی ای خدا گفتن و از خدا چیزی خواستن؛یکی از دعاهای پرفضیلت ماه رمضان به ویژه لیالی قدر دعای جوشن کبیر است.جوشن‌کبیر، دعایی‌ منقول‌ از پیامبر اکرم (صلی‌اللّه‌علیه‌و آله‌وسلم‌) است که حاوی‌ هزار و یک‌ نام‌ و صفت خدای‌ متعال‌ می باشد.

خواص دعای جوشن کبیر

با توجه به اینکه در دعای جوشن کبیر خداوند را با 1001 اسم برای اجابت دعاها میخوانیم این دعا یکی از دعاهای مفاتیح الجنان کتاب، به همین دلیل احتمال استجابت دعاها با خواندن این دعا بسیار زیاد است، به این دلیل که در روایات زیادی نقل شده است که اگر خداوند را با 99 اسم بخوانیم احتمال اجابت دعا بالا خواهد بود، این دعا در صدر اسلام در یکی از غزوات بر پیامبر وجی شده است که در آن 1001 نام خداوند استفاده شده است.

همچنین از حضرت جبرئیل نقل شده است که هر کس این دعا را به همراه داشته باشد از بلایا به دور خواهد بود و از محافظت خواهد شد.

دعای جوشن کبیر از کیست؟

بی‌شک همه ما ایرانی‌ها و سایر مسلمانان دیگر در اقصی نقاط دنیا به دلیل تلاوت دعای جوشن در شب‌های قدر به صورت دسته جمعی در اماکن مذهبی کم و بیش با آن آشنا هستیم. به نحوی که حداقل معرفت ما در رابطه با این دعا این است که یکی از ادعیه‌های پر فضیلت و توصیه شده برای تلاوت شب‌های قدر می‌باشد. اما کمتر کسی در رابطه با منبع این دعا و آنکه از جانب چه کسی آورده شده است اطلاعات دارد. در این قسمت از مقاله ما تصمیم گرفته ایم به بررسی این موضوع بپردازیم.
دعای جوشن کبیر برای اولین بار از جانب شخصی به نام سیدبن‌الدعوات، که یکی از بزرگترین علمای شیعه می‌باشد نقل شده است. کتاب مهیج‌الدعوات و منهج‌العبادات نیز اولین کتابی می‌باشد که دعای جوشن برای نخستین بار توسط سیدبن‌الدعوات در آن نقل شده است.

سیدبن‌الدعوات به نقل از حضرت موسی‌ابن جعفر نقل می‌کند که حضرت علی فرموده‌اند که در روز گرم و داغ احد (یکی از جنگ‌های پیامبر گرامی با کفار صدر اسلام) که تحمل جوشن (همان لباس گرم جنگ) بسیار سخت و طاقت فرسا بود، پیامبر امر فرمود‌ند که خدای را خواندم و با خواندن خدا درهای آسمان به رویم گشوده شد و جبریل بر من نازل گشت. پس از سلام و درود بر من، گفت که خداوند امر فرمودند جوشن را از تن خود بیرون کرده و این دعا را به درگاه او تلاوت کن.

فضیلت خواندن و به همراه داشتن این دعا به درگاه خداوند عزوجل در حکم جوشن بوده و از تن و جان تو در برابر دشمنان اسلام و شیاطین محافظت می‌نماید.

سپس فرمودند جبریل را مورد خطاب قرار داده و از او سوال کردم که آیا این دعا فقط مختص به پیامبر خدا بوده و یا این که امت من نیز می‌توانند از فضیلت آن برخوردار گردند. جبریل در پاسخ گفت یا رسول الاه امت تو نیز می‌توانند با ذکر و خواندن این دعا به درگاه باریتعالی از فضیلت بی‌پایان دنیوی و اخروی آن فیض ببرند.

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که دعای پر فضیلت جوشن کبیر، دعایی است که از جانب پرودگار عالم به واسطه پیامبر گرامی اسلام به مسلمانان ارائه شده و از آن زمان تاکنون به وسیله بزرگان دین سینه به سینه چرخیده و به دست ما رسیده است.

خرید کتاب دعای جوشن کبیر

خرید کتاب جوشن کبیر

همه روزه ما جهت گذران زندگی مادی خود اقدام به خرید چیزی‌های زیادی می‌کنیم بدون آنکه توجه‌ای به نیازهای روحی و معنوی خود داشته باشیم.

دعا یکی از نیازهای اساسی روح و روان می باشد که متاسفانه بسیاری از ما نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و فقط به فکر تهیه ابزارالات مورد نیاز جهت رفع نیازهای مادی و دنیوی بوده و به روح و روان خود هیچ اهمیتی نمی‌دهیم. غافل از آنکه سیقل روح و روان در زندگی دنیوی ما نیز تاثیر گذار می‌باشد. خرید کتاب دعای جوشن کبیر نیاز به مهارت و تجربه خاصی ندارد و ما تنها با مراجعه به مراکز فروش محصولات مذهبی به راحتی می‌توانیم برای خرید این محصول اقدام کنیم.

فقط تنها نکته‌ای که ذکر آن برای خرید کتاب دعای جوشن کبیر واجب می‌باشد، اندازه کتاب است. اگر قصد ما از خرید این کتاب دعا علاوه بر خواندن به همراه داشتن آن نیز می‌باشد باید اندازه آن را کوچکتر و به بیان دیگر نوع جیبی آن را خریداری کنیم. اما اگر قصد ما صرفا خواندن و تلاوت آن می‌باشد بهتر است اندازه کتاب را بزرگتر انتخاب کنیم که هنگام خواندن دعا بتوانیم راحتر کلمات را تلفظ نمایم.

قیمت کتاب جوشن کبیر

قیمت کتاب جوشن کبیر

قیمت کتاب جوشن معمولا بر اساس اندازه و جنس کاغذ آن تعیین می‌گردد. همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، حتی به همراه داشتن دعای جوشن نیز با کرامت همراه بوده و بسیاری از مومنان کتابچه‌های کوچک و جیبی این دعا را به منظور حمل دائم با خود، خریداری می کنند. به همین دلیل بسیاری از انتشارات اسلامی دعای جوشن را در ابعاد و اندازه‌های کوچک چاپ کرده و با قیمت‌های متفاوت در دسترس متقاضیان قرار می‌دهند.

از نظر ما خرید و داشتن یک نسخه جیبی و یک کتاب دعای جوشن با اندازه بزرگتر منطقی تر است. زیرا در نسخه‌های بزرگتر امکان تلفظ اشتباه الفاظ به دلیل وضوح بهتر کلمات بسیار کمتر می‌شود.

علاوه بر اندازه و جنس کاغذ، انتخاب مراکز فروش و شیوه خرید نیز از دیگر موارد موثر بر قیمت این کتاب دعا می‌باشند. معمولا خرید آنلاین از مراکز فروش اینترنتی به ما کمک می‌کند بتوانیم این محصول را به صورت مستقیم و بدون واسطه با پرداخت قیمت‌هایی مقرون به صرفه‌تر در کمترین زمان خریداری کنیم.

البته باید در خرید آنلاین به این نکته نیز توجه داشته باشیم که همه فروشگاه‌های آنلاین قابل اعتماد نبوده و باید از مراکزی که دارای نماد اعتماد الکترونیک و سایر مجوزهای لازم جهت فعالیت در فضای مجازی هستند خرید کنیم.

چرا جوشن کبیر بخوانیم؟

چرا جوشن کبیر بخوانیم؟

دلیل و علت خواندن و خواص جوشن کبیر کاملا مشخص بوده و تلاوت این دعا به منظور توکل جستن به درگاه خداوند از شر گرفتاری های دنیا و آخرت است. ما مسلمانان در سراسر گیتی با ادعیه‌های مختلفی می‌توانیم با خالق بی‌همتای خود ارتباط قلبی برقرار کنیم که دعای جوشن نیز یکی از این دعاها می‌باشد. دعای جوشن به قدری دارای منزلت بوده که حتی فقط به همراه داشتن آن نیز برای ما مسلمانان پر از برکت و فضیلت هست و همچون زرهی مستحکم از ما در برابر گزند بلایا و شر شیطان رجیم محافظت می‌کند.

پیامبر اکرم علیه‌السلام در رابطه با ثواب این دعا نیز امر فرمود‌اند که خواندن جوشن در صبح و عشاء ما را در زمره بندگان صالح خداوند قرار می‌دهد.

بطور کلی مداومت به خواندن دعای جوشن کبیر با فضیلت بسیاری به همراه است که در ادامه مطالب ما به برخی از مهمترین آن اشاره خواهیم کرد.

۱- اعطای ثواب بیت‌المعمور:

بیت‌المعمور خانه‌ای است که در آسمان چهارم جای دارد. از جانب پروردگار هر روز ۷۰ هزار فرشته وارد این خانه شده و تا روز قیامت در آن ماندگار می‌شوند. کسانی که دعای جوشن را تلاوت می‌کنند از خداوند متعادل پاداش حضور یافتن در این خانه و همنشینی با فرشتگان را دریافت می‌کنند.

۲- گشودن گره از گرفتاری‌های دنیوی:

فضیلت و منافع خواندن دعای جوشن فقط مختص به دنیای ابدی نبوده و برای این دنیا نیز در بردارنده فضیلت‌هایی می‌باشد.
در این دعا ما بارها و بارها خالق خود را مورد خطاب قرار می‌دهیم که مطمئنا حتی اگر جزو بندگانی باشیم که دارای اعتقادات ضعیف قلبی هستیم با تلاوت این دعا قادر به گرفتن مدد از خداوند بزرگ خواهیم شد. یکی از دعاهای بسیار سفارش شده برای رفع گرفتاری‌ها و گره‌های موجود در زندگی ما دعای جوشن است.

● برقرار ارتباط با خدا در شب‌های عزیز قدر:

بی شک همه ما می‌دانیم که شب قدر، یک شب خاص بوده که تقدیر و سرگذشت یک سال ما در آن رقم می‌خورد. بنابراین خواندن خداوند و برقراری ارتباط با او می‌تواند مقدرات خوبی را برای ما در پی داشته باشد و ما را از حوادث ناگوار و تقدیر بد خلاص دهد. خواندن دعای جوشن کبیر و صدا زدن خداوند با القاب کبیره و مدد جستن از او در چنین شبی مسلما در آینده و تقدیر پیش روی ما بی تاثیر نخواهد بود.

● استجابت دعا

در روایاتی که از بزرگان دین و ائمه نقل شده است این دعا در بردارنده ۹۹ اسم خداوند است که خواندن آن‌ها موجب اجابت سریع دعاهای ما می‌شود.

دعای جوشن‌کبیر دعایی است که در جنگ احد به پیامبر گرامی اسلام نازل شده و شامل ده صد فصل است که هر کدام از فصل‌های آن مشتمل بر ده اسم الله می‌باشد. این دعا یکی از دعاهای عظیم الشان است که در زمان چیره شدن سختی، مداومت به خواندن آن جهت رفع گرفتاری‌ها و فرج بسیار توصیه شده است. طبق روایات موجود یکی از بهترین زمان‌های خواندان این دعا، جهت استجابت خواسته‌هایمان از خدا اول ماه رمضان است. همچنین خواندن آن در شب‌های قدر یکی از اعمال مستجب بوده که مومنان به همراه قرآن بر سر گرفتن جهت تقرب به درگاه خالق خود آن را می خوانند.

لازم به ذکر است که دعای جوشن فقط مختص به ماه رمضان و شب‌های احیا نبوده و خواندن آن در هر زمانی جهت اجابت دعا نافع است. بنابراین باید این تصور را که دعای جوشن یکی از دعاهای خاص ماه رمضان هست کنار گذاشته و هر زمانی که تشنه راز و نیاز با خدا و برقراری یک ارتباط قلبی عمیق با او هستیم به این دعای پر از برکت رجوع کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *