معرفی بهترین ذکر برای اموات

بهترین ذکر برای اموات

در دین اسلام به ذکر گفتن و دعا کردن برای اموات بسیار توصیه شده است. اما بهترین ذکر برای اموات چیست و چه تأثیری به روی آن ها دارد؟ آیا ذکر گفتن برای اموات ثواب دارد و باعث آمرزش گناهان آن ها می شود؟ برای رفتن به قبرستان بهتر است چه ذکری گفته شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها تا پایان ما را همراهی کنید.

بهترین ذکر برای اموات

در بسیاری از کتاب ها همچون هادی الصالحین به بهترین ذکر برای اموات اشاره شده است. یاد کردن از اموات و ذکر فاتحه و صلوات و نماز خواندن برای آن ها به وفور در کتب دینی توصیه شده و از ثواب آن ها یاد شده است.

در کتب اسلامی تنها راه برای یاری رساندن به اموات در عالم پس از مرگ، دادن خیرات، خواندن نماز و فرستادن ذکر عنوان شده است.

همان طور که اشاره شد در فرهنگ دین اسلام، انجام خیرات و گفتن ذکر و نماز و دعا خواندن برای اموات بسیار رواج دارد. هر یک از این اعمال ثواب خاص خود را دارند.

اما بر اساس آنچه در احادیث و روایات آمده است، برخی از آن ها بهترین ذکر برای اموات هستند. همچنین گفته شده است که زمان و مکان گفتن ذکر نیز می تواند تأثیر بسیاری در ثواب آن داشته باشد.

ذکر صلوات و فاتحه

ذکر صلوات و فاتحه به عنوان رایج ترین و بهترین ذکر برای اموات شناخته می شود. در روایات آمده است که برای کاهش عذاب اموات، پاک شدن گناهان و آرامش روح آن ها در عالم برزخ، بر ذکر صلوات ، فاتحه و هدیه ثواب آن به روح مردگان مداومت ورزید.

ذکر صلوات و فاتحه

 

قرائت فاتحه بر مزار درگذشتگان نیز منجر به شادی آن ها می شود. توصیه می شود قرائت قرآن و خواندن فاتحه در قبرستان و بر مزار اموات انجام گردد. این کار به آرامش بیشتر مردگان کمک خواهد کرد. زیرا گفته می شود اموات از حضور زندگان بر مزار خود آگاه هستند.

ذکر استغفار برای اموات

در کتب ادعیه بسیاری آمده است که گفتن ذکر استغفار برای اموات پاداش فراوانی به همراه دارد. از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که ذکر “اللَّهُمَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ” شفیع مردان و زنان مؤمن تا روز قیامت است. در قرآن نیز به طلب مغفرت برای خود، والدین و مومنان در آیه “رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِساب”؛(سوره ابراهیم، آیه 41) اشاره شده است.

ذکر لا إله إلّا اللّه

در بسیاری از کتب مذهبی انتشارات هادی همچون منتخب مفاتیح، از ذکر “لا إله إلّا اللّه” به عنوان بهترین ذکر برای اموات یاد شده است.

در روایات بسیاری آمده است که گفتن ذکر “لا إله إلّا اللّه” سبب آمرزش گناهان می شود. این ذکر که امام باقر (ع) آن را کلمه طیبه نامیده است، منجر به انهدام گناهان می شود و در زندگی و دوران پس از مرگ مایه انس است.

قرائت قرآن و سوره فاتحه

قرائت سوره های خاصی در قرآن نیز برای آمرزش اموات توصیه شده است. به طور مثال سوره های یس، الرحمن، احزاب، تبارک، واقعه و صافات به عنوان بهترین ذکر برای اموات شناخته می شوند.

در روایات آمده است که قرائت سوره یس در قبرستان می تواند عذاب اهل قبر را کم کند. همچنین به تعداد مردگان برای قاری آن ثواب نوشته شده و بلای دنیا و عذاب آخرت از او دفع می شود.

قرائت قرآن و فاتحه

قرائت قرآن می تواند سبب آرامش و شادی روح اموات شود. زیرا درگذشتگان در عالم برزخ در انتظار هدایای نزدیکان خود هستند. بر اساس روایتی از امام صادق (ع) قرائت سوره تبارک در قبرستان سبب رفع عذاب قبر از اموات می شود.

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است که به هنگام گذاشتن میت در قبر سوره های حمد، ناس، فلق، توحید و آیت الکرسی را قرائت کنید.

اثرات ذکر برای اموات

بر اساس آنچه در روایات آمده است طلب آمرزش و گفتن ذکر و هدیه ثواب آن به مردگان بهترین هدیه به اموات بوده و ثواب بسیاری دارد. همچنین گفتن بهترین ذکر برای اموات آمرزش آن ها را در پی دارد و منجر به گشایش در زندگی زندگان نیز می شود.

این اذکار فضیلت های بسیاری دارند و از مهم ترین تأثیرات آن ها می توان به تغییر احوال درگذشتگان اشاره کرد. مردگان به دنبال دعا و استغفاری که برای آن ها می کنید مسرور می شوند.

همچنین گفته شده ثواب این کار علاوه بر مردگان به قرائت کننده آن نیز می رسد. در کتاب های ادعیه انتشارات هادی همچون نورالصالحین به بهترین اذکار و دعاها برای مردگان اشاره شده است.

ثواب صلوات فرستادن برای اموات

ذکر صلوات در احادیث و روایات به عنوان بهترین ذکر برای اموات معرفی شده است. از مهم ترین خاصیت های این ذکر می توان به کاهش عذاب اموات و آرامش روح آن ها در عالم برزخ اشاره کرد.

مداومت در فرستادن ذکر صلوات برای مردگان می تواند منجر به پاک شدن و آمرزش گناهان آن ها شود. در روایات آمده است که ذکر تنها یک صلوات و هدیه ثواب آن به تمامی اموات از ارزش معنوی بسیار زیادی برخوردار است.

بهترین ذکر پیش خدا

در آیات و احادیث آمده است که بهترین ذکر ها نزد خداوند ذکر ” لا حول و لا قوّه الا بالله” ، «الحمدلله» و ذکر استغفار هستند. ذکر استغفار کلید آمرزش گناهان کبیره است.

همچنین بهترین ذکر برای اموات نزد خداوند ذکر صلوات و استغفار است. در کتب ادعیه انتشارات هادی همچون صراط الصالحین به بهترین اذکار و دعاها اشاره شده است.

آیا برای رفتن به قبرستان باید ذکر خاصی را برای اموات بخوانیم

در روایتی از امام علی (ع) آمده است که بهترین ذکر برای اموات به هنگام ورود به قبرستان دعای زیر است: “بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ، مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، وَلِیٌّ وَلِیٌّ الله”.

در روایت دیگری از امام حسین (ع) آمده است که با خواندن این ذکر به هنگام ورود به قبرستان به میزان خلقت از آدم تا خاتم برای قاری آن حسنه نوشته می شود: “اَللّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الاَرْواحِ الْفانِیَةِ، وَالاَجْسادِ الْبالِیَةِ، وَالْعِظـامِ النَّخِرَةِ الَّتى خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْیا وَهِىَ بِکَ مُؤْمِنَةٌ، اَدْخِلْ عَلَیْهِمْ رَوْحاً مِنْکَ، وَسَـلامـاً مِنّى”.

آیا فرستادن ذکر برای اموات تاثیر گذار است؟

بر اساس احادیث و روایات، گفتن بهترین ذکر برای اموات و دادن خیرات، بر حالات آن ها در عالم برزخ تأثیر می گذارد. بر اساس حدیثی از پیامبر اسلام (ص) دعای زندگان به شکل کوهی از نور به قبر مردگان وارد می شود.

بهترین ذکر برای اموات

(کتاب المحجة البیضاء، جلد 3، صفحه 341). در روایت دیگری از امام صادق (ع) آمده است که طلب رحمت و گفتن ذکر برای مردگان باعث شادی آن ها می شود. همان گونه که زندگان با گرفتن هدیه شادمان می گردند. (الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری، صفحه 233).

ذکری که باعث آمرزش گناهان اموات می شود

در روایات بسیاری از صلوات به عنوان بهترین ذکر برای اموات و آمرزش گناهان آن ها یاد شده است. ذکر صلوات و طلب مغفرت برای مردگان فرصتی برای جبران گناهان آن ها بوده و آرامش روحشان در عالم برزخ را به همراه دارد.

 

تنها کاری که از دست زندگان برای درگذشتگان بر می آید، دادن خیرات، گفتن ذکر و طلب آمرزش و تخفیف عذاب برای آن ها است. در بسیاری از کتاب های انتشارات هادی همچون صراط الصالحین به بهترین اذکار و ادعیه برای اموات اشاره شده است.

کتاب هادی فروشنده انواع کتاب اذکار

کتاب هادی فروشنده انواع کتاب قرآن ، کتاب دعا و اذکار می باشد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *