معرفی بهترین سوره برای اموات

بسیاری از افراد بر این باورند که قرآن فقط برای افراد زنده مناسب است، اما طبق روایات بسیار زیادی که وجود دارد، قرآن علاوه بر افراد زنده، برای اموات نیز بسیار مفید می باشد. هر آیه و هر سوره از قرآن دارای رمز و رازهایی است که شاید بشر تنها بخشی از آنها را متوجه شود.

مقداری از فواید تلاوت قرآن برای اموات مربوط به همان رمز و رازهایی است که ما نمی دانیم. پس بهتر است طبق روایات و احادیث سوره هایی که توصیه شده را برای اموات قرائت نماییم. شب جمعه یکی از بهترین اوقات برای انجام کارهای خیر به نیابت از اموات می باشد.

قرائت کتاب قرآن یکی از این کارها بوده که بسیار هم توصیه شده است. طبق نظر برخی از کارشناسان بهترین سوره برای اموات در شب جمعه سوره یس می باشد که به قلب قرآن نیز معروف می باشد.

از جمله موضوعاتی که در سوره یس به آن پرداخته می شود، زنده شدن مردگان در روز قیامت می باشد. اعضا و جوارح انسان در آن روز به سخن آمده و برعکس دنیای فانی، موضوعات مختلفی را بیان می کنند. علاوه بر سوره یس تلاوت سوره های کهف، واقعه، اسراء و جمعه نیز در شب جمعه توصیه شده است.

خواندن سوره نور برای اموات

تشخیص اینکه بهترین سوره برای اموات کدام است، کار دشواری است، اما قطعا سوره نور یکی از بهترین سوره ها برای اموات می باشد. افرادی که دستشان از این دنیا کوتاه می باشد، ممکن است با گرفتاری های بسیار زیادی مواجه شوند.

برای اینکه گشایشی در گرفتاری آنها ایجاد شود، کاری از دست خودشان بر نمی آید اما خویشان، دوستان و نزدیکان وی می توانند با انجام برخی از کارها مثل تلاوت قرآن حزبی ، قرآن سی پاره و … به حل شدن مشکلات آنها کمک کنند.

خواندن سوره نور برای اموات

یکی از سوره هایی که می تواند کمک بسیار زیادی به رفع گرفتاری اموات بکند، سوره نور است. هدیه کردن این سوره می تواند کمک کند تا اموات بتوانند با استفاده از ثواب آن گرفتاری های خود را رفع کنند. توصیه شده که حتی اگر وقت تنگ باشد، یک آیه از این سوره قرائت شود نیز بسیار مفید خواهد بود.

چه سوره هایی برای اموات بخوانیم

تعیین بهترین سوره برای اموات کار بسیار دشواری است، اما برخی از سوره ها بیشتر از سایر آنها توصیه شده اند. یکی از سوره هایی که برای اموات بسیار توصیه شده، سوره الرحمن می باشد.

سوره الرحمن یکی از سوره هایی است که تاثیر بسیار زیادی در شادی روح رفتگان دارد. هیچ فرقی نمی کند که فردی تازه از دنیا رفته یا مدت زمان زیادی از فوت وی گذشته، در هر صورت قرائت سوره الرحمن نقش بسیار تعیین کننده ای در شادی روح وی دارد.

همچنین بخوانید : بهترین خیرات برای اموات چیست ؟

سوره یس یکی دیگر از سوره های بسیار مفید برای شادی روح اموات به شمار می رود. سوره یس هم برای رفع سختی های دنیا و هم برای برطرف شدن گرفتاری های آخرت بسیار مفید می باشد.

خواندن چه سوره هایی برای اموات ثواب دارد

چیزی که مشخص است این می باشد که هیچ سوره ای بی فایده نیست و قرائت همه آنها هم برای افراد زنده و هم برای اموات ثواب دارد. اگر بخواهیم به بهترین سوره برای اموات اشاره کنیم باید به سوره هایی اشاره داشته باشیم که در آنها به موضوع قیامت پرداخته می شود.

خواندن چه سوره هایی برای اموات ثواب دارد

معمولا سوره هایی که موضوع قیامت در آنها گنجانده شده گزینه مناسب تری برای اموات به شمار می روند. سوره های نور، دخان، یس، الرحمن، تبارک و… از جمله سوره هایی به شمار می روند که ثواب بسیار زیادی برای اموات دارند.

فضیلت سوره دخان برای اموات

سوره دخان می تواند بهترین سوره برای اموات یا حداقل یکی از بهترین سوره ها برای اموات به شمار رود. علت این امر فضیلت و ثواب بسیار زیادی است که این سوره هم برای افراد زنده و هم برای اموات دارد. آمرزش گناهان موضوعی است که بیشتر برای اموات مطرح است. از جمله فضیلت های سوره دخان نیز آمرزش گناهان است.

بدین ترتیب چنانچه برای اموات سوره دخان قرائت شود، برای رسیدن آنها به آرامش بسیار مفید می باشد. قرائت سوره دخان علاوه بر اموات، برای فردی که آن را قرائت کرده نیز فواید بی شماری به همراه خواهد داشت.

بدین ترتیب اگر به دنبال سوره ای هستید که هم برای خود و هم برای اموات مفید باشد، سوره دخان گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

در کتاب مفاتیح الجنان در مورد انواع سورها و خواندن این دعاها برای اموات توضیح داده شده است به شما پیشنهاد می کنیم صفحه مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی کتاب هادی را بطور دقیق مطالعه نمایید.

بهترین دعا برای اموات اهل سنت

اهل سنت نیز مانند شیعیان اعمال مختلفی را برای اموات خود انجام می دهند. معمولا اهل سنت از لحظه ای که فردی از دنیا می رود دعاهای مختلفی برای او می خوانند که برخی از آنها مربوط به قبل از دفن میت بوده و بعضی از آنها نیز مربوط به بعد از دفن میت می باشند.

اهل سنت به کسی که در حال احتضار بوده این دعا را تاکید می کنند تا بخواند: «مَن كَانَ آخر كَلامِهِ من الدنيا لا إله إلا الله دَخلَ الجنةَ» یعنی «اگر شخصی در آخرین لحظات عمر خود لا اله الا الله را بر زبان داشته باشد، قطعا وارد بهشت می شود»

بهترین دعا برای اموات اهل سنت

اهل سنت بعد از اینکه فردی چشم از دنیا بسته و وارد عالم دیگر می شود، نیز دعای مخصوصی برای او می خوانند. این دعا را به خاطر کوتاهی به راحتی می توان حفظ کرد.

«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لفلان (باسمه) وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِي الْمَهْدِيِّينَ وَاخْلُفْهُ فِي عَقِبِهِ فِي الْغَابِرِينَ وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ وَافْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ وَنَوِّرْ لَهُ فِيه» معنای فارسی «خدایا! (اسم متوفی) را رحمت بفرما و در ميان هدايت شدگان رتبه اش را والا بگردان و جانشين صالحي در ميان بازماندگانش قرار ده، اي پروردگار جهانيان! ما و او را مورد بخشش قرار بده و قبر او را وسيع و منور بفرما.»

همچنین بخوانید : بهترین ذکر برای اموات چه می باشد؟

دعای اهل سنت برای زیارت اهل قبور

دعای اهل سنت در هنگام زیارت اهل قبور را نیز بهتر است در اینجا بیان کنیم تا همراهان عزیز بتوانند برای اموات خود و دیگران آن را قرائت کنند. بدین ترتیب هم خود و هم اموات از ثواب آن بهره مند می شوند. متن عربی این دعا: السَّلاَمُ عَلَيکُم أَهْلِ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَيَرْحَمُ اللَّهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَلاَحِقُونَ و أسألُ اللهَ لنا و لکم العافِية) و معنای فارسی آن نیز اینگونه است: درود بر شما مومنان و مسلماناني كه ساكن اين ديار هستيد.

خداوند بر گذشتگان و آیندگان ما رحم بفرمايد و ما به خواست خداوند به شما خواهيم پيوست. براي خودمان و براي شما از خداوند آرزوي سلامتي و عافيت داريم.

فضیلت خواندن سوره توحید

سوره توحید با وجود اینکه یکی از کوتاه ترین سوره های قرآن به شمار می رود اما بهترین سوره برای اموات یا حداقل یکی از بهترین سوره ها برای اموات به شمار می رود.

همچنین بخوانید : دعا و اعمال روز و شب عاشورا چه می باشد ؟‌

طبق فرمایش پیامبر قرائت سوره توحید ثوابی برابر با قرائت ثلث قرآن دارد. یعنی با قرائت سه بار سوره توحید می توان ثوابی برابر با ختم قرآن دریافت کرد.

فضیلت خواندن سوره توحید

ثواب این سوره برای اموات آن قدر زیاد است که توصیه بسیار زیادی شده تا به همراه سوره حمد برای برای رفتگان قرائت شود. همانطور که از نام این سوره می توان متوجه شد، سوره توحید به یگانگی خداوند اشاره دارد.

شما می توانید با خرید کتاب دعا از کتاب هادی ، با فضلیت دعاها آشنا شوید و آن را برای اموات خود وقف کنید.

بهترین دعا برای سر قبر

آیات و دعاهای بسیار زیادی را می توان یافت که مراجع توصیه کرده اند بر سر قبر اموات قرائت شوند. یکی از بهترین دعاهایی که می توان پیدا کرد، دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه می باشد.

بهترین دعا برای سر قبر

علاوه بر آن می توان به سوره های حمد، توحید و قدر اشاره کرد. آیت الکرسی از دیگر اذکار بسیار مفید و ارزشمند برای اموات به شمار می رود.

فضیلت خواندن سوره آیت الکرسی برای اموات

آیت الکرسی از جمله آیاتی از قرآن به شمار می رود که می تواند فواید بسیار زیادی برای اموات داشته باشد. از جمله فواید آیت الکرسی برای اموات می توان به نورانی شدن قبر اشاره کرد.

وسعت قبر یکی دیگر از مزایای قرائت آیت الکرسی و هدیه قرآن به اموات می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده با دریافت ثواب آیت الکرسی اموات می توانند درجه خود را ارتقاء بخشند.

کتاب هادی فروشنده انواع کتاب دعا برای اموات

شما میتوانید از کتاب هادی انواع کتاب دعا مانند مفاتیح الجنان کامل شیخ عباس قمی ، کتاب دعا ، کتاب قرآن را تهیه کنید و به اموات هدیه دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *